Wednesday, February 19, 2014

De Johanna shawl

De Johanna shawl heb ik zelf samengesteld uit drie onderdelen.

Het basis gedeelte is de simpelste halve granny driehoek. 


Bron: http://strickliese-kreativ.blogspot.de/


  Een Engelse beschrijving daarvan kun  je HIER vinden.

Ik heb in plaats van 3 of 4  keerlossen er 5 gedaan. Dan wordt het allemaal wat soepeler,
vooral als je garen niet te dun is. 

Daarna heb ik een aantal toeren vasten en stokjes gehaakt, om een mooie overgang
tussen het basisdeel en de rand te krijgen.
Natuurlijk wel opletten dat je ook bij deze toeren aan het begin en eind meerdert !

Voor de rand had ik een heel mooi patroon gevonden, maar er was één probleem:
De hoek stond niet op het plaatje.



Dit is de rand zoals ik die vond, zonder bron. Het is duidelijk een foto uit een handwerktijdschrift ofzo.
Maar is was (ben) er helemaal weg van :-D





Dus ik ben nogal aan het tellen, rekenen, foto bewerken, printen, knippen en plakken en weer rekenen en tellen geslagen.




En toen begonnen de rand te gaan haken.

Het was echt spannend of het allemaal uitkwam zoals ik het had uitgerekend.

Het is echt een giga rand geworden.


 Taadaa :D















Ik heb vier bollen van dit garen gebruikt:



Een merk dat ik niet kende, maar ik zag het liggen in onze lokale handwerkwinkeltje en was meteen verkocht.
Het kleurverloop is werkelijk fantastisch en er zit een goud-glitter draadje in.
Niet goedkoop baaidewee. Eén bol van 100 gram kost € 5,95.

Het patroon van deze shawl hou ik voorlopig voor mezelf. 
Het zijn tot nu toe ook alleen maar aantekeningen en gekriebel en geplak van mezelf,
dus daar komt geen mens wijs uit  :P

Hou je haaks ;)









4 comments:

  1. Olá, José !
    Parabéns pelo maravilhoso blog e os lindos trabalhos !!!

    Beijos do Brasil !

    Sonia Faria

    ReplyDelete
  2. Oh Roberta, obrigado :D O que um belo poema !! ♥

    ReplyDelete
  3. Vertaling van Roberta's gedicht:
    En je zegt: zo goed als je kunt, een punt Werkte tegelijk.

    Elk steek is een dag op de nld tijd.

    Na 12 rijen van 30 of 31 steken,

    Je zal 365 steken hebben,

    In tien jaar tijd ongeveer 3650 steken ...

    Sommige zijn aan de rechterkant, de andere binnenste buiten ...

    Er zijn steken die verloren gaan ...

    Maar we kunnen herstellen ...

    De wol dat de goede God ons geeft,

    Haak voor ons bestaan​​, is van alle kleuren:

    Roze als onze vreugde, ons lijden als zwart,

    Grijs als onze twijfels, zo groen als onze hoop,

    Rood als onze liefdes, blauw als onze verlangens,

    Wit als het geloof dat we hebben in hem.

    Hoeveel haaksteken passen in je leven?

    Alleen god weet het.

    ReplyDelete
  4. Mooie omslagdoek! Lijkt me moeilijk, maar zocht al een tijdje naar zo'n patroon :-)

    ReplyDelete